Prijímanie učiteľov V súčasnej dobe je založené na počtoch a nie na kvalitách. Úspešný sú tí, ktorí dôkazu zvládnuť bifľovanie, nie je vôbec dôležitá tvorivosť, už aj také vyučovanie na vysokej škole (skúšobné) si vyžaduje akýsi princíp tradícii. Vystúpite s niečím iným - momente vás hodnotia negatívne... Ono na tých vysokých školách učia takí učitelia, ktorí klasickú školu nevideli. Počuli o nej...
áno, bolo by fajn, ak by učitelia museli robiť okrem vedomostných testov aj testy predpokladov. Dnes ale takýto stav nie je možný, je nedostatok pravdepodobných kandidátov na učiteľské povolanie. Vysokým školám nič iné neostáva, len vziať všetkých, aby na tom aspoň nejako zarobili a profesori mali prácu. Vo všetkom je potrebné hľadať peniaze. Hovorí sa, vo všetkom je potrebné hľadať ženu alebo peniaze :)
Individualizmus je príkladom z knihy, čo je lepšie individualizmus, alebo opak? nechce sa mi teraz rozpisovať za a proti, ale je toho dosť... Je to taká téma na dlhé lakte.
Rovnako vedie sa aj spor o to, či žiak by mal vedieť niečo zo všeobecného prehľadu, alebo mal by sa venovať svojej konkrétnej problematike. Nie je to pekné, ak žiak ovláda všetky hlavné mesta krajín? Druhý na to povie, že je to úplná zbytočnosť. Tak čo s tým?
absencia hodnotenia mi príde na slovenské pomery nereálna a dosť čudné mi to príde aj na iné pomery. škola nejakú spätnú väzbu musí dať - tento je taký žiak a tento je iný. Inak vo francúzsku je rozšírená škála hodnotenia a tam je dosiahnuť jednotku (100%-nú) prakticky nemožné.
porovnávanie slovenských platov a zahraničných je obľúbeným nástrojom ako argumentu: oni majú toľko, prečo nemáme toľko my?! Porovnávajú sa hrušky s jablkami. Kto je lepší? Kto je krajší hruška alebo jablko?
Správna poznámka na záver, myslím, že Mentalita národa je v tomto rozhodujúca. Slovák musí najprv niečo ukradnúť a až potom zistí, že vlastne načo to je. :D
nie kvôli fínskemu školstvu. ale vďaka Kristíne. naozaj má 15 rokov? ak máš študentov takýchto šikovných, samostatných a kriticky hodnotiacich informácie, ktoré sa k nim dostanú, tak to musí byť radosť učiť :)
v každom prípade musím povedať, a to aj keď som vo Fínsku nebola na SŠ ale na VŠ, naozaj to nie je len rozprávkovo znejúce. ich prístup k školstvu, študentom a učiteľom je skvelý. na VŠ sa mi najviac páčila tá neakademickosť. žiadne pán docent, pán inžinier, pani magistra, pani doktora... jednoduché oslovovanie menom a predovšetkým apel na to, aby bol študent schopný samostatnosti a aby ho pripravili na budúcnosť. žiadne akademické teoretické žvástanie.
Vďaka za komentár, verím, že si ho tu Kristína prečíta a áno má 15 rokov, je najmladšia v triede. Inak sranda, lebo minule som kdesi čítal vedeckú štúdiu pojednávajúcu o tom, že najmladší v ročníkoch sú v živote menej úspešní, lebo začali školskú dochádzku o rok skôr v porovnaní s vrtovníkmi a potom sa to s nimi ťahá celý život :)
Zaujimave, asi vsetci "najmaldsi" z triedy, ktorych som poznala, sa tam dostali tak, ze vynikali medzi rovesnikmi a isli o rok skor do prveho rocnika, alebo preskocili rocnik, a potom vynikali aj medzi novymi spoluziakmi, a nakoniec boli v zivote uspesni. No ale to asi nie je reprezentativna vzorka :)
K tomu finskemu skolstvu - podla mna sa oplati precitat tento clanok: http://bur.blog.sme.sk/c/22153... Je sice trochu dlhsi a uz 3 roky stary, ale stale aktualny. Vsetko ma svoje pre aj proti, aj finske skolstvo ma nejake nevyhody - v tom clanku sa spominaju v poslednej casti.
Ďakujem. O fínskom školstve sa toho už aj u nás popísalo dosť, samozrejme nik nechce tvrdiť, že je to ideálne, lebo nič ideálne ani nie je. Každopádne v porovnaní s nami je to sci-fi alebo fantasy.
Pekný tackk