Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Aby sme na hanbu pri PowerPointe neostali (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

super
 

 

Zaujímavé to je, super ale nie. Super by bolo, keby sa začalo učiť aspoň to, čo je v osnovách. Prosím vás páni učitelia ... učiť od 2. triedy na ZŠ až po posledný ročník VŠ LEN powerpoint, to je hrôza. A to myslím fakt, toto sa na Slovensku permanentne deje. O tom vie každý, kto so žiakmi pracuje (a je mimo školstva, napr. zamestnávatelia), dokonca uvádzajú to v seriáli na eProfite aj niektorí podnikatelia, ktorí nedávno skončili školu a museli priznať, že ani len Excel neovládali, nadpisy nevedia, ako sa správne vo Worde robia, vkladanie obsahu ani nehovoriac. Pritom sú to veci na jednu vyučovaciu hodinu. Miesto toho sa učia totálne spro_stosti a ... PowerPoint. Pritom v praxi treba skôr vedieť aspoň základy Excelu, vedieť, ako tam zadať vzorce, ako vytvoriť jednoduchú tabuľku, kde zadám počet "vyrobených" kusov, počet zamestnancov v ten deň na zmene a spočítať to za deň a za mesiac. Ani takéto jednoduché veci žiaci nevedia a to ani po vyjdení z VŠ! Word ani nehovoriac ... obsah nevedia, len WordArt, to je obľúbená hračka učiteľov, učiť wordart - kreslené farebné písmenka, ktoré v praci človek takmer nevyužije. A samozrejme, obľúbený powerpoint, denno-denne :( Pritom práve aspoň podpriemerné znalosti ITK sú veľkou výhodou pri prijímaní do zamestnania, my neučíme ani ten podpriemer. To ani nechcem hovoriť o učenej "korytnačke", ten, kto to dal do vyučovania asi v živote neprogramoval. Lebo učitelia vôbec nemajú potuchy, ako vysvetliť korytnačku tak, aby ju dokázali naviazať na skutočné "návyky" pri programovaní. Nevedia vysvetliť, prečo definujú štvorec, že to je preto, aby sa opakované veci "definovali" ako vzor, ktorý môžem potom opakovane využiť atď. Je to hrôza. A my sa tu rozplývame na powerpointom. Už by bolo načase, aby sa učitelia uvedomili a fakt začali učiť aspoň časť z toho, čo majú v osnovách, lebo som tam word aj excel videl. A napriek tomu sa poriadne neučia. Pokiľ sa neuvedomíme, nikdy tu použiteľní žiaci, ktorí prinesú vyššie dane a odvody a tým aj platy pre učiteľov nebudú!! To si treba uvedomiť, keď pôjdete aj nabudúce štrajkovať, že chybu na tom máte aj Vy a váš "powerpoint". Pritom pani učiteľky, naučiť sa tých 5 vecí, ktoré je treba vo worde vedieť je práca na jednu, opakujem JEDNU hodinu. To isté platí pre Excel. Už to, že neviete vysvetliť správne korytnačku prežijeme, ten, kto bude programátorom na ňu aj tak rýchlo zabudne a začne sa sám učiť správne veci... Len už preboha prestaňte s tým powerpointom ;) V našom aj vašom záujme.
 

 

Kde som prosím písal o tom, že učíme len PowerPoint? Vaša reakcia je akoby k úplne inému článku, ak ste si nevšimli mojou snahou je aplikovať rôzne IKT aj tam, kde sa to nemusí, čiže zamestnanci by mi mali ďakovať. A inak, súhlasím s Vami, dokonca som na túto tému aj čosi dávnejšie napísal: http://fararik.blog.sme.sk/c/3...
 

 

Bude to tým, že keď vidím v poslednej dobe slovo učiteľ a slovo powerpoint, mám už z toho vyrážky :) Rád by som sa dočkal, aby vyšiel článok a prebehla väčšia diskusia práve o tom, aké hlúposti sa učia a že sa neučí ani to, čo je v osnovách. A tu mi možno vadí aj to, že "mojou snahou je aplikovať rôzne IKT aj tam, kde sa to nemusí" namiesto toho, aby sa aplikovalo ITK poriadne aspoň tam, kde ho treba... Lebo potom mi to pripadá rovnako, ako učiť tesára krasokorčuľovaniu :) Pritom by mal vedieť aspoň priemerne tesárčinu ;) Ale inak samozrejme vítam ten zoznam, nikdy nie je na škodu, keď niekto dá zaujímave veci na kopu, len ja som človek zameraný na to, aby sa najprv riešili základné problémy, až potom chuťovky a krasokorčuľovanie :) Budem rád, ak sa rozpúta diskusia aj o tom, možno by sa viac učiteľov uvedomilo, aj keď viem, že "kritika" pre nich nie je najpríjemnejšia téma. Sám učím ... popri podnikaniu.
 

 

Chápem aj nechápem, nemajte obavu, že neučím to čo je v osnovách, i keď by som veľakrát najradšej nie, ale keď čas ostane, prečo to jemne neokoreniť niečím novým a schopnosť pracovať s informáciami a rôznymi aplikáciami je len veľké plus. Stretávam sa práve s tým, že decká sa boja všetkého nového a pištia práve po powerpointe, v ktorom im projekty nedávam ale využívam takéto nástroje ako spomenuté v článku apod. Excel neučím, čiže neviem, čo s tým. A diskusia o témach, čo hovoríte prebieha, len nie práve na verejnosti ako je tomu možno v ČR: http://ceskomluvi.cz/
 

 

Chápem, že nechápete a chápem aj váš blogspot, v princípe je super, rozdiel medzi nami je, že ja by som radšej rozvíjal a hovoril o základoch, ktoré sa neučia a pritom sú aj v osnovách, a až potom o šperkovaní učiva, ktoré je pre mňa až druhoradé, preto ten postoj, kde sa nechápeme. Toto šperkovanie ste ale v článku naozaj dobre zvládli a ak si to pár učiteľov prečíta, tak im to môže pomôcť vo výučbe, len ako hovoríte, málo sa hovorí o iných veciach a ja som považoval za potrebné to uviesť, aby sa prípadní učitelia, čo si prečítajú váš článok pozreli aj na to, či učia aj tie "základy", skôr než budú vyšperkovávať zvyšok, lebo tie základy sú dôležitejšie ;) Toť rozdiel v mojom postoji :) Nie je primárne zameraný proti vám a vôbec nie proti vašej snahe zlepšiť ostatný vzdelávací proces, len poukázať na iné časti tohto procesu. Aj takto, keďže ako uvádzate, u nás sa o tom málo hovorí na verejnosti.
 

 

Potom je ale fundamentálnou otázkou, čo sú to tie základy v každom predmete, lebo čudovali by ste sa, nie je to vôbec jednoduché posúdiť a na všetko je množstvo názorov. Napr. my sa na GEO učíme názvy riek a pohorí kdesi v Ázii a považujeme to za základ, v takom Francúzsku ani náhodou.
 

 

Mne išlo o základy ITK, nehovoril som o zvyšku, preto sme sa aj nepochopili správne. Je to cca takto, že k vášmu článku o využití ITK v ktoromkoľvek predmete som "prilepil" poznámku, že "učme poriadne to ITK" ... zbytočne to teda budeme nejako ďalej rozoberať, lebo v nadnesenom význame sa dá povedať, že vy o voze a ja o koze. Jedine, že by sme hovorili o základoch ITK, tam viem, čo by mali byť základy... Čiže by sme mierne museli pozmeniť fundamentálnu otázku ;) Beriem to len ako snahu v diskusii pod článkom pre učiteľov poukázať na zabúdané veci v ITK.
 

 

Ok, vďaka za čas a diskusiu, vážim si to :)
 
Hodnoť

super ako super

kvantum az dokonca zalaha informacii, ktore dnes clovek dostane cez internet umozni odpovedat spravne na kazdu otazku z video testu, ktory som si vyskusal (velmi pekna grafika). Druha vec je, ze ja som nemal problem odpovedat, lebo som cast info mal zazite na vlastnej kozi, cast som si nastudoval este za mladosti klasickym sposobom. Otazka teda je kolko zo spravne odpovedanych otazok ostane v hlave studenta po skonceni testu, a ako dlho.
Myslim, ze problem dnesnej doby je , ze technika predbehla fyziologiu cloveka a jeho spolocenske spravanie neumerne dopredu. Graficky krasny sofware vymlati z prstov polozenych na myske 5x viac odpovedi, ako keby boli napisane ceruzkou. Stihne si mozog toto uvedomit s rovnakou intenzitou, ako ked sa rozhoduje (ten mozog) si nejaky dany fakt na dlho zapamatat? Sposob, akym sa myslenie dopracovalo k nejakej informacii podmienuje kvalitu ulozenia tejto informacie a jej neskorsiu dostupnost v pripade potreby.
Skuste si spomenut na meno prvy krat ustne predstaveneho cloveka po 1 hodine, a porovnajte s tym, ze si toto meno perom napistete a nahlas zopakujete.
Suhlasim, je uz ina doba a pokrok ide dalej. No su urcite informacie, ktore si clovek nema pamatat, lebo sa budu este za jeho zivota niekolko krat rapidne a znatelne menit (zvlast ekonomicke ukazovatele, demografia apod.) Ale pri urcitych informaciach (zvlast hostorickeho razenia), ktore sa v buducnosti urcite nezmenia, je na mieste pouzit klasicky sposob vyuky, lebo pre nasu biologiu a psychiku je to vhodnejsi a ucinnejsi nastroj
 

 

Nie celkom rozumiem, miešate spolu dosť čudesné veci, tvrdíte, že "zalaha informacii, ktore dnes clovek dostane cez internet umozni odpovedat spravne na kazdu otazku z video testu, ktory som si vyskusal". Bolo by to inak, ak by bol test na papiery? Ano mate to zazite na vlastnej kozi a ten test je trivialny, ale treba si uvedomit, ze je pre 7.ročník ZŠ a boli by ste prekvapení, že tam veľa detí nemá vybudovanú žiadnu predstavu o tom ako co vyzera. A co ostane v hlave studenta po skonceni testu? Skutocne si myslite, ze tam ostane menej ako po skonceni klasickeho testu bez obrazkov a videa na papiery? Na zaklade coho tak sudite? Nie je prave takto cez web zapojenych viac zmyslov a zvysena motivacia?

"Suhlasim, je uz ina doba a pokrok ide dalej. No su urcite informacie, ktore si clovek nema pamatat, lebo sa budu este za jeho zivota niekolko krat rapidne a znatelne menit (zvlast ekonomicke ukazovatele, demografia apod.)" Cize demografiu si netreba pamatat, lebo sa bude menit? Nuz nehnevajte sa, ale nemate celkom pravdu, vo vacsine krajin sa nijak dramaticky nemeni a ak aj ano, na geografii sa neuci len dany stav ale aj proces, nic nie je staticke a s trendami sa zoznamit da. Ekonomicke ukazovatele, samozrejme sa neuci naspamat HDP apod, ale relativna vyspelost v porovnani s inym statmi... ani ta sa nijak extra nemeni a opat, ucia sa aj trendy, preco Azia rastie a EU stagnuje apod.

Netusim preco by sa informacie historickeho razenia mali ucit klasicky, by ste boli prekvapeny ake historicke interaktivne e prehladne mapy aj nasho uzemia najdete na webe, kolko zdrojov, ku ktorym by ste sa dopatrali po dlhom case v archivoch, ci knizniciach.

Na jednej strane viem, co chcete povedat, na strane druhej absolutne nerozumiem.
 

Nuz

neviem ci smiem tykat, ale rad tykam. Plne s tebou suhlasim. Ono nejde pri vzdelavani ucit deti len nemenne veci. Deti si buduju zaklad pre buducnost. Aj veci, ktore sa menia denne je potrebne detom priblizit, aby mali nejaku predstavu o fungovani sveta a procesov. Ide o to, aby si deti mohli vytvorit startovaciu ciaru pre vnimanie sveta. Ved kazdy clovek vnima svoje okolie dynamicky. Nejde o to memorovat cisla, ale chapat suvislosti.
Indy2 ma pravdu v tom, ze pri manualnom pisani perom, si clovek nieco lahsie zapamäta. No neznamena to ziadnu istotu. Ak si dieta bude pisat nieco bez zaujmu a snahy o zapamätanie, tak to nebude efektivnejsie, ako ked si nieco len pozrie so zaujmom. Navyse v takom pripade si to rado pozrie aj viac krat a zacne sa tomu viac venovat. Ide o to vzbudit zaujem a v tomto je hlavne u deti nova technika jednoducho unikatna. Su fascinovane moznostami a lahko sa nechaju zlakat a vhupnu do tych moznosti a zajdu v danej teme ovela dalej, ako by tomu bolo len pri prepisovani textu z tabule do zosita a myslienkami by boli kdesi uplne inde. Urcite to kazdy z nas v skole zazil. Väcsina predmetov bola pre mna utrpenie. Na univerzite som zo zasady nechodil na ziadne prednasky. Urcite by som bol pocul nieco viac, ale väcsinou to bolo nezazivne. Na skusky som sa ucil z poznamok spolubyvajuceho, ktory bol v tomto pedant a sam by som si neurobil lepsioe poznamky. No paradoxne som mal lepsie vysledky ako moji spoluziaci, ktori tam sedavali na prednaskach. Co ma bavilo boli cvicenia. Tam som chodil rad, lebo islo o prakticke veci a nie len teoriu. Tu som si pred cvikom za par minut precital a bolo. OK dnes by som uz asi bez pomoci internetu a obnoveniu si teorie diferencialnu rovnicu nevyriesil, ale pochybujem, ze by to dokazali aj ti, co si pisali tie poznamky. Clovek zabudne vsetko co denne nepouziva.
Ide o to, ze najlepsie si clovek zapamäta to, co ho zaujalo resp. zaujima. Teda ak zaujimava prezentacia ma potencial vzbudit väcsi zaujem deti o temu, co je vo väcsine pripadoch evidentne, tak to ma zmysel. Ved je to dovod, preco taki Fini dosahuju najlepsie vysledky v testoch PISA. Vo Finsku väcsina studia funguje na takejto baze.
V neposlednom rade takato forma dava iny statut studentovi. Dava mu isty status, ktory je rovnocennejsi voci ucitelovi a dava mu viac pravomoci a aj zodpovednosti, lebo student sa uci tvorit v tyme, pokial sa väcsia uloha rozlozi na viac studentov a ti neskor prezentuju cele dielo ako spolocny projekt. Deti sa tak ucia vela pre zivot, su motivovane navzajom medzi sebou a ucia sa viac spolupraci a rozdelovaniu uloh v time.
Ako prikla uvediem mna. V detstve som z duse nenavidel dejepis. Hnusilo sa mi memorovanie roznych datumov a zivotopisov nejakych neznamych ludi. Pritom ma vzdy velmi zaujimala historia. Ine ako ViaSat History, Phoenix apod. ani nepozeram a rad aj citam o historii. To pisanie a memorovanie zo skoly ma nic nenaucilo, aj ked tlak bol enormny. Dnes si uz nespomeniem azda na ziaden datum, ktory do mna hustili. Ale dokazem hodiny debatovat o vyvoji a suvislostiach roznych udalosti a civilizacii. Aj napriek skole som si ku tomu nasiel cestu. A nie vdaka skole. To je presne problem nasho skolstva. Nedokaze zaujat. Je zalozene na faktoch a zabuda na suvislosti. Fakty clovek rychlo zabudne, ale suvislosti tvoria jeho svetonazor, ktory je v neustalom progrese. To nedovoli zabudnut to najdolezitejsie.
P.S. Studoval som strojarinu a dnes robim vo vyvoji a som zodpovedny za pristrojovy panel pre Porsche 911,Boxter a Cayman. Takze aj napriek ignoracii rucneho pisania som nasal vela poznatkov.
 

Nuz

Mas pravdu, ze pri manualnom pisani perom, si clovek nieco lahsie zapamäta. No neznamena to ziadnu istotu. Ak si dieta bude pisat nieco bez zaujmu a snahy o zapamätanie, tak to nebude efektivnejsie, ako ked si nieco len pozrie so zaujmom. Navyse v takom pripade si to rado pozrie aj viac krat a zacne sa tomu viac venovat. Ide o to vzbudit zaujem a v tomto je hlavne u deti nova technika jednoducho unikatna. Su fascinovane moznostami a lahko sa nechaju zlakat a vhupnu do tych moznosti interaktivneho ovladania a zajdu v danej teme ovela dalej, ako by tomu bolo len pri prepisovani textu z tabule do zosita a myslienkami by boli kdesi uplne inde. Urcite to kazdy z nas v skole zazil. Väcsina predmetov bola pre mna utrpenie a nuda. Na univerzite som zo zasady nechodil na ziadne prednasky. Urcite by som bol pocul nieco viac, ale väcsinou to bolo nezazivne a namiesto drania nohavic som robil pre firmy a priamo som vyuzival v praxi znalosti z konstrukcie a znalosti softveru(ProEngineed, Ansys atd.). Na skusky som sa ucil z poznamok spolubyvajuceho a zo skript, ktory bol v tomto pedant a sam by som si neurobil lepsie poznamky. No paradoxne som mal lepsie vysledky ako moji spoluziaci, ktori tam sedavali na prednaskach. Co ma bavilo boli cvicenia. Tam som chodil rad, lebo islo o prakticke veci a nie len teoriu. Tu som si pred cvikom za par minut precital a bolo. OK dnes by som uz asi bez pomoci internetu a obnoveniu si teorie diferencialnu rovnicu nevyriesil, ale pochybujem, ze by to dokazali aj ti, co si pisali tie poznamky. Clovek zabudne vsetko co denne nepouziva.
Ide o to, ze najlepsie si clovek zapamäta to, co ho zaujalo resp. zaujima. Teda ak zaujimava prezentacia ma potencial vzbudit väcsi zaujem deti o temu, co je vo väcsine pripadoch evidentne, tak to ma zmysel. Ved je to dovod, preco taki Fini dosahuju najlepsie vysledky v testoch PISA. Vo Finsku väcsina studia funguje na takejto baze.
V neposlednom rade takato forma dava iny statut studentovi. Dava mu isty status, ktory je rovnocennejsi voci ucitelovi a dava mu viac pravomoci a aj zodpovednosti, lebo student sa uci tvorit v tyme, pokial sa väcsia uloha rozlozi na viac studentov a ti neskor prezentuju cele dielo ako spolocny projekt. Deti sa tak ucia vela pre zivot, su motivovane navzajom medzi sebou a ucia sa viac spolupraci a rozdelovaniu uloh v time.
Ako priklad uvediem mna. V detstve som z duse nenavidel dejepis. Hnusilo sa mi memorovanie roznych datumov a zivotopisov nejakych neznamych ludi. Pritom ma vzdy velmi zaujimala historia. Ine ako ViaSat History, Phoenix apod. ani nepozeram a rad aj citam o historii. To pisanie a memorovanie zo skoly ma nic nenaucilo, aj ked tlak bol enormny. Dnes si uz nespomeniem azda na ziaden datum, ktory do mna hustili. Ale dokazem hodiny debatovat o vyvoji a suvislostiach roznych udalosti a civilizacii. Aj napriek skole som si ku tomu nasiel cestu. A nie vdaka skole. To je presne problem nasho skolstva. Nedokaze zaujat. Je zalozene na faktoch a zabuda na suvislosti. Fakty clovek rychlo zabudne, ale suvislosti tvoria jeho svetonazor, ktory je v neustalom progrese. To nedovoli zabudnut to najdolezitejsie co v zivote clovek aj vyuzije.
 
Hodnoť

 

Clanok s vysokou obsahovou hodnotou! len tak dalej...
 
Hodnoť

mnohokrát som

už písal, že dnešná škola je o inom. keď som bol na základnej (osemročná stredná škola, neskôr zdš), tak sme museli do hlavy natlačiť encyklopedické vedomosti. hoci sme mali učebnica (tie sme si spočiatku kupovali, nedostali od školy), nutné bolo siahodlhé písanie poznámok. podobné to bolo na strednej (a v čase "otepľovania" sme odpísali celú kapitalistickú vš učebnicu).
dnes, keď je internet "plný" informácií je základ vedieť položiť otázku a následne vyhodnotiť či je odpoveď správna.
nie je to tak dávno, čo boli obavy o kvalitu informácií - že sa nik nepustí do digitalizovania starých "vecí", že všetko začne určitým rokom a pred tým bude tma. ešte nedávno to platilo.
iná vec je podstatný rozdiel vo využívaní technických prostriedkov - keď sme mali logaritmické pravítko, museli sme vopred vedieť aký výsledok "bude" (-1, 0, 1, 10, 100, ...), dnešné deti (a aj vedci) sa mýlia v rádoch ...
 
Hodnoť

Dakujem velmi pekne

rada sa zoznamujem s novymi technickymi vecickami a priznam sa, zo spominanych som poznala len PP, Libre Office Impress a Prezi. Idem skusat!
 

 

Rado sa stalo, presne toto bola motivácia k napísaniu článku.
 
Hodnoť

 

Fúha, je toho tak veľa. Ďakujem za tieto informácie. Potom je ešte otázka, ako to všetko využijem v triede, kde nie je po ruke počítalka, ale to nič, nejako si poradím, hoci ja tak rád čmáram kriedou po tabuli :D
 


Najčítanejšie


  1. Eva Bacigalová: Do roka a do dňa (1. časť) 89
  2. Peter Pollák: Nedám sa zaočkovať! Toto sú dôvody 70
  3. Ján Šeďo: Ešte niekto pochybuje o nutnosti výmeny predsedu vlády ? 56
  4. Jaroslav Mottl: Denník koviďáka 2020 41
  5. Ján Komrska: Marcyho hora, New York 39
  6. Ladislav Piršel: Ako by to vyzeralo, keby malo Mongolsko I. Matoviča? 36
  7. Simona Kyselicová: Kúpat' sa s kosatkami? Prečo nie! 34
  8. Matúš Lazúr: Naozaj musíme očkovať náhodných okoloidúcich aby sme vakcínu nevyhodili ? 34
  9. Stanislav Martinčko: Je R. Fico už aj korunovaný špiceľ? 32
  10. Lucia Livschitz Kollárová: Moji zaočkovaní svokrovci, suseda bojujúca o život a môj mŕtvy otec 30

Rebríčky článkov


  1. Martin Konečný: Kompromis náš každodenný
  2. Jozef Legény: Zomrieť na Matoviča - najpravdepodobnejšia príčina smrti 2 368 občanov navyše v roku 2020
  3. Olívia Lacenová: Ekonomika eurozóny sa zrejme opäť rúti do recesie
  4. Peter Biščo: Čo politik to švindler, čo švindler to politik.
  5. Stanislav Martinčko: Je R. Fico už aj korunovaný špiceľ?
  6. Martin Krištoff: Lagardeová sa drží sa výhľadov oživenia
  7. Štefan Vidlár: Chaos boys
  8. Július Kovács: Celoplošné testovania jediná cesta ako sa učinne brániť coronavírusu. Video
  9. Miriam Studeničová: Ľudia nevedia čo chcú!
  10. Július Kovács: Jozef Brheľ zabudnutý oligarcha Mečiara a jeden zo zakladateľov Smeru


Už ste čítali?