Zakladna skola ma za ciel poskytnu vseobecne vzdelanie a prehlad v roznych oblastiach. Geografia ma potencial vzbudzovat tolko prepotrebny zaujem o svet okolo nas a to od mikro (bezrpostredne okolie) po makro uroven (Svet az vesmir). Takto nase deti dopadnu, ako deti v mnohych inych krajinach sveta, kde podla nich existuje iba USA, GB, Cina, Rusko a krajina v ktorej ziju (toto je konkretny priklad z Kene).
Ak ste ako ja, ze k pochopeniu veci potrebujete nieco vyskusat, pozorovat, narabat s tym v reale, tak mate v skole smolu. Tam je totiz 90% teoria. Ked si ju neviete prelozit do formy, ktoru vas typ studenta chape (lebo nie vsetci studenti sa ucia vizualne), tak je to nie nuda, ale smrtak. Geografia bola pre mna v skole utrpenim, ale napriklad casopisy National Geographic som si cital velmi rad a dodnes si najlepsie reportaze pamatam. Pre mna bol dolezity pribeh, nielen suchy opis v style krajina X, hlavne mesto Y, pocet obyvatelov Z.
Rozumiem...ja mám niekedy pocit, že na hodinách hovorím viac "storky" ako fakty a bojím sa, že je to nesprávne. Vidíte, aspoň vidím, že niekomu to môže aj vyhovovať. Vďaka za reakciu.
tak to radsej kupit citac obrazovky a pustat deckam wikipediu a encyklopediu cia world factbook) https://www.cia.gov/library/pu... - bude to lacnejsie (a to aj pri zohladneni biednych platov ucitelov) a rovnako efektivne. Historky,m ktore davaju veci do suvisu su klucom, pridanou hodnotou, ktora dava geografii zmysel. - Ale najlepsie je ked si nejaky "vyskum" urobi student sam. Nie o vsetkom, ale dostatne do ruky nastroj ako vytazit zo zdrojov to co potrebuje. (dovolte jednu parafrazu exuperyho z citadely) Je daleko lepsie student sam vylezie hoc aj na maly kopec, ako ked navstivy neseny na nositkach desiatky vrcholov.
Nie je to nespravne...je to velmi spravne. Ako sa ucia male deti? Pozorovanim, skusanim, napodobnovanim. Neskor sa to v skole meni uz len na pocuvanie a memorovanie. Dobre je zapojit vsetky zmysly, nech sa v mozgu vytvori viac spojeni medzi neuronmi a sanca pochopenia a integrovania noveho poznatku je vyssia.
Čože "ešte to tak" Lístie drahé? :) Teší ma, že tvoj vzťah ku GEO je tak vrúcny, i keď si dovolím domievať sa, že učitelia Slovenského jazyka a literatúry ťa mali predsa len radšej ako vyučujúci Geografie :)
To bola odpoveď na otázku, či ma nebaví predmet, s akým predstupuješ pred svojich študentov. ;) No náhodou, bola som ohodnotená aj za koláže v zošitoch a kreslené mapy. A papuľovala som len občas. :)
Neviem, či to robíš aj Ty, ale nám profesorka geografie, počas skúšania, kontrolovala zošit. Raz som tak stála s odpoveďou pred tabuľou, pred mapou Autrálie a oceánie, keď mi nakukla do zošita, zbadala tú koláž a dostala som dve známky jedným dychom. Robila som to, lebo ma to bavilo, nie kvôli známke. Podobne to bolo aj na hodine etiky, ale s tým rozdielom, že nám poznámky v zošitoch neboli kontrolované. :)
aby ti entuziazmus nevyprchal. Geografia dáva žiakom všeobecný prehľad do súčasného sveta, na rozdiel od väčšiny iných predmetov, ktoré sú zamerané striktne buď na teóriu, dávnu minulosť alebo zručnosti. K téme by som dodal to b), čo si si možno ty aj z rešpektu voči kolegom v kabinete nedovolil uviesť a to, že ktoré predmety by sa mali zredukovať. Teda ak nechceme pridávať celkový počet vyučovacích hodín. Neviem ako sú vyučovacie hodiny rozdelené v súčasnosti, ale predmet, ktorý by sa mohol zredukovať na maximálne 1 hodinu týždenne je napr. literatúra. Nie Slovenský jazyk, ale čisto literatúra. Pred tým ako ma niekto ukameňuje, tak len doplním, že spoločné čítanie čítanky na hodine; memorovanie mnohých autorov, ich životopisov a diel, ktoré si nikto zo študentov neprečíta, nie je účelné. Každý by si mal prečítať nejaké dielo z preberaného obdobia a raz za čas by mala byť písomka na hodine formou voľnej eseje k danej téme. Nie referáty ani čitateľské denníky, ktoré si každý doma stiahne z netu. A na tej jednej hodine si povedia nejakú teóriu, zopár faktov a žiaci budú vedieť z literatúry viac ako doteraz.
Vďaka za tie palce :) Čo sa týka predmetov z ktorých by sa dalo ubrať je to na dlhú diskusiu, ktorá bude vždy asi subjektívna. Literatúra môže byť si myslím ozaj podnetný a potrebný predmet, všetko však závisí tak, ako aj na iných predmetoch od spôsobu akým je vyučovaná, resp. vedená. Spôsob aký opisuješ je zjavne nesprávny a nevedie k želaným benefitom. Osobne mám pocit, že výuka SJ ako takého je veľmi neefektívna, keď si zoberieme do úvahy, že ide o predmet, ktorý je prakticky každý deň. Pravopis a čitateľské schopnosti detí sú aj napriek tomu nie oslnivé. Osobne (ostatný so mnou nemusia súhlasiť) by som zo školy vytesnil náboženstvo, ktoré sa v škole i tak naučiť nedá, to sa vlastne vôbec naučiť nedá... je to výsostne otázka rodiny.
Ale, napriek tomu, ze som povahou skor teoretik, presne toto ma nebavilo prave na tomto predmete. Ked sa zemepis zmenil na vymenovavanie kde, v ktorej krajine, meste je aky priemysel a ake pohorie - choroba slovenskeho skolstva. Pritom dejiny objavovania Zeme su plne takych putavych pribehov, ze tie musia ocarit aj dnesne zblbnute decka. Rozumiem, ze zemepis nie su len zemepisne objavy, ale na kazdom rohu, doslova, sa da zo zeme zdvihnut nejaky taky pribeh, zaujimavost, suvislosti, priciny...
Inak ta interaktivna mapa (v zavere clanku) mi nejde, vidiem len bielu plochu, nejaky plugin mi chyba?
... zabudol som spomenúť... viacerí správne píšete, že GEO by mala byť o vzťahoch, súvislostiach a poznaní nielen názvov a teórie. Aj preto vymýšľam dobrovoľnú pravideľnú mesačnú súťaž Geohalušky...v tomto kole som sa zameral na fotohádanky zo street view... niektoré sú ťažšie niektoré ľahšie a vypátrať odpoveď by nemalo robiť problém, alebo? : http://www.geoska.sk/geohalusk...
ani ten link mi nesiel... (na fullscreen ci ako to tam mas).
Anyway, k tejto sutazi, super :), kam mam poslat odpovede? Ja som robil na fb nieco podobne pre mojich priatelov, ale nie zo street view, ale normalne satelitne zabery roznych zaujimavych miest, celkom sranda to bola, az na to ze sa zapajal az jeden clovek :)))
Zapojenosť do Geohalušiek nebýva nijak výraznejšia, i ked prví traja sú odmenený normálnou jednotkou. Je to dosť záhadné, zo 400 študentov sa často nenazbierajú ani tí traja. Robím to zo streetview z toho dôvodu, že fotky použité z netu sa dajú jednoducho vyhľadať cez google pic search a teda hra stráca zmysel. Inak pre satelitné snímky sa dajú veľmi dobré hry robiť cez toto: http://www.placespotting.com/ napr. takáto: http://www.placespotting.com/s... . Viac o GEO hrách v mojom predošlom článku tu http://fararik.blog.sme.sk/c/3... alebo linky na hry na webe: http://www.geoska.sk/geografia...
a nemas tam niekde spravne odpovede pre uz stare kola? :)
Na tomto som si inak vzdy zakladal, ze viem podla charakteru krajiny odhalit, odkial fotka je (aj ked tam mas aj mesta a tak, ale to nevadi), ja uz svoje tipy mam, len ich nemam s cim skonfrontovat :)
suhlasim