Akáže Banská, Šopingová Bystrica.

Autor: Peter Farárik | 23.4.2014 o 18:59 | (upravené 24.4.2014 o 10:07) Karma článku: 15,04 | Prečítané:  14877x

Dnes je nejaké to shopping centrum už pomaly v každom okresnom meste. Zvykli sme si, alebo sa na náš názor ani nik nepýta? Zahraničný návštevník našich miest musí nadobudnúť pocit, že sa tu máme ozaj svetovo. Akoby sme inak plnili nákupné vozíky, lavičky, kaféčka a detské kútiky v tých stovkách novučičkých, sklom a oceľou sa lesknúcich krabíc pohodených po okrajoch našich hrdých miest? Všade obchody, služby a nikde žiadny priemysel. Banská Bystrica bude mať onedlho už toľko shopping centier, retail parkov a obchodno-zábavných parkov, že je načase rozmýšľať nad zmenou samotného názvu mesta. Je predsa dobré ísť s dobou, byť cool, trendy a fresh. Alebo, že by nebolo?

Konzumný životný štýl vraj prišiel zo západu. Často mám pocit, že je to vlastne jediné, čo si z toho západu berieme za svoje. Asi sme si povedali, že keď sa už cudzine nevyrovnáme v úrovni demokracie, (ne)korupci a hodnotách, preštíme ju aspoň v metroch štvorcových predajných plôch na jedného obyvateľa, pozdĺž ciest natrepeme billboardy a budeme svetoví. Videl som všeličo a bol som už všelikde, ale toľkú posadnutosť obchodnými centrami, nevkusnými gýčovými patvarmi v architektúre a kultúrne ignorantsvo ako vidíme v urbanizme našich miest je čosi nevídané.

Prvá vlna výstavby hypermarketov na okrajoch slovenských miest je už pomaly za nami a krabice od topánok sa už stali súčasťou identity slovenských mešťanov. Ďalšia vlna výstavby shopping centier s veľkou obchodnou plochou na prenájom rôznorodým prevádzkovateľom stále prebieha. Vďaka nej môžeme nakupovať značky odevov a iného spotrebného tovaru bez toho, aby sme pritom spoznali, či sme na Slovensku, v Dallase, Londýne alebo Singapure. Globalizácia v praxi, načo by nám bolo čosi naše a autentické. Pre mladých je práve toto svet, ktorý považujú za štandard. Nejedna školská exkurzia končí na naliehanie dorastu práve tu. Kultúra je práve toto. Make money money, go shopping! Take money mone, go shopping! No matter what the weather, winter spring or fall, we'll be doin it at the mall (GangStarr - The Mall).

Napriek pocitu mnohých z nás, že tých shopping centier je už hádam aj dosť, stále sa budujú ďalšie a ďalšie, až má človek strach, či to vôbec niekedy skončí. Banská Bystrica by sa mohla pokojne premenovať, dávnejšie stratila svoju banskú funkciu, priemyslu tam niet, za to obchodov má toľko, že sem chodia na nákupy hádam až od Viedne. Ľudia to majú radi, vždy je čo nakupovať, za čo tak činia mi ostáva záhadou. Buď tu robia všetci načierno, sú zadĺžení až po tretiu generáciu, alebo sa len ja pohybujem v okruhu lúzrov.

Banská, povstalecká alebo shoppingová Bystrica? (zdroj)

Aká je odvrátená strana nových shopping centier na život mesta je dnes už známe z bohatých skúseností nielen zo zahraničia. V Británii momentálne prebieha živá debata, čo s vyprázdnenými prevádzkami na peších zónach (highstreets) ako dosvedčujú napríklad aj články z The Guardian (1,2). Efekt vysávača, ktorý majú shopping centrá na okrajoch miest alebo v blízkosti historického jadra na život v centrálnej časti mesta je už viditeľný aj na Slovensku. Príkladom je nielen SC Europa v Banskej Bystrici, po otvorení ktorého sa niektoré prevádzky na pešej zóne vyprázdnili (alebo zmenili, ako Baťa na čínsky obchod priamo na Námestí SNP).

Prejdite sa napr. pešou zónou v Nitre. Ten pocit mesta duchov, vyprázdnenosti a staničnej atmosféry tvorenej butikmi lacného textilu, second-handmi, herňami a záložňami vás nenechá na pochybách, že niečo sa deje. Odpoveďou je neďaleké OC Mlyny. Podobný trend badať aj v Košiciach a ďalších slovenských mestách.

Možno to tak má byť a len ja som príliš konzervatívny. Doba sa zmenila a niekdajšie korzá ako miesta stretnutia ľudí sa vraj zákonite presúvajú pod presklené strechy vyhrievaných, vysvietených a navoňaných obchoďákov. Ich lavičky sú plné mladých ľudí čakajúcich na priateľov, prvé lásky, alebo len tak bezradne ďupkajúcich do displejov svojich mobilných miláčikov. Niet sa im čo čudovať, veď na niektorých peších zónach nie je ani Wi-Fi!

Americké predmestie? (zdroj)

Jeden obchoďák však nikdy nestačí, dva je predsa vždy viac ako jeden a viac je lepšie ako málo. K SC Europa, ktorá sa má v blízkej dobe ešte rozširovať tak okrem Kauflandov a iných tradičných hypermarketov pomaly na každom sídlisku, nedávno vyrástol aj Radvaň Park pri výpadovke smerom na Zvolen. Vo Zvolene v tom istom čase rastú pri výpadovke na Bystricu prakticky rovnaké obchody. Kúpna sila regiónu je zdá sa vysoká. Už čoskoro sa má začať s výstavbou v niekdajšom areáli závodu Slovenka. Nové obchodno-zábavné centrum v užšom centre mesta má vyriešiť dlhodobo vlečúci sa problém s využitím starých industriálnych priestorov. Škoda len, že to ani zďaleka nevieme tak, ako napr. u našich severných susedov, kde projekt Stary Browar v Poznani zbiera obdiv a ocenenia všade vo svete a stal sa turistickou atrakciou.

Keďže ľuďom chýba pri návšteve centra mesta zrejme ešte viac obchoďákov, má sa začať s výstavbou nového obchodného centra (web projektu) aj na Huštáku, kvôli ktorému sa bude musieť výrazne prebudovať aj doprava v smere na Martin a Ružomberok.

OP Centrum na Huštáku v priestore medzi pešou zónou a SC Europa (zdroj).

Niežeby bola súčasná zeleň na mieste plánovaného obchodného centra nejak rozumne využívaná, samotná vznikla demoláciou mestskej časti Hušták za socializmu, čo je večná škoda, myslím si však, že zahustiť priestor stavbou podobného objemu je nežiadúce. Opäť prichádzame o šancu premeniť dlhodobo opomínané miesto na dobre udržiavaný verejný priestor, nový park apod. Dopady dvoch novootvorených obchodných centier v bezprostrednej blízkosti pešej zóny na život historického centra som načrtol na konkrétnych príkladoch už vyššie. Prajem si, aby som sa mýlil a po niekoľkých rokoch sa po prečítaní tohto článku chytal za hlavu nad vlastnou zadubenosťou. Obávam sa však, že spomínané projekty nebudú mať pre Bystricu len pozitívny vplyv, ako sa ich projektanti dnes dušujú.

Argumentom proti výstavbe nového projektu na "zelenej lúke" je aj skutočnosť, že na území mesta sa nachádzajú viaceré nevyužívané priestory, ktoré sa rokmi stali ruinami - niekdajší pyšný obchodný dom Prior na Námestí Ľudovíta Štúra alebo nikdy nedostavaná budova novej autobusovej stanice, s ktorou mal už nejeden investor veľké plány. Jej zamýšľaná nová funkcia zrejme nikoho neprekvapí - shopping centrum. Naša neschopnosť pretvárať nevyužívané industriálne alebo iné priestory na niečo odlišné od obchodných centier (na kultúrne centrá apod.) je už priznačná. Hovorí o bezduchosti národa viac ako čokoľvek iné.

Ako memento toho, ako to s výstavbou shopping centier rozhodne nemá vyzerať, nech nám poslúži zvolenské SC Europa, ktoré vyrástlo hneď na konci námestia, pričom sa jeho priečelie rozhodli architekti "citlivo" zakomponovať okolo budovy historickej Finkovej kúrie (to "malé" obklopené masou na vizualizácii nižšie).

Pre lepšiu predstavu aj záber z bližšia (zdroj).

-

PS: Článok nemá v úmysle tvrdiť, že Banská Bystrica je z hľadiska obchodných centier na slovenské pomery výnimočná, alebo dokonca, že je ich tu v porovnaní s inými mestami viac. Iné mestá sa potýkajú s rovnakými alebo dokonca horšími problémami. Ako Bystričana ma však posledné správy ohľadne výstavby nových obchodných centier v mojom rodnom meste zaujali natoľko, že som sa téme rozhodol venovať.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?