Dajte mi čas a ja to urobím

Autor: Peter Farárik | 5.3.2014 o 18:57 | (upravené 21.3.2014 o 9:53) Karma článku: 15,03 | Prečítané:  13318x

Pravidelnejší čitatelia vedia, že okrem kritiky slovenského školstva sa snažím aj o jeho zmenu. Možno malú, pomalú, ale predsa. Zmenu od stále prevažujúceho vzorca myslenia ministra, úradníkov, teoretikov a rôznych papieroviazačov, pri ktorých je pomer ceny a kvality tak skľučujúco nízky, až sa nechce veriť, že tu ešte vôbec niečo funguje. Čakať zmenu zhora je márne, aj stromy kapú na sucho v koreňoch. Ukážme si, čo dokáže jeden učiteľ, keď sa nasrdí a nájde si čas. Aj kvapka vody je súčasťou celku.

Dajte mi čas a ja to urobím, vravím si v bezmocnosti nad zistením, že tí, čo by mali vedieť nevedia, tí, čo by mali robiť nerobia a všetko si to hovie v typicky slovenskej malosti, zatiaľ čo svet sa vzďaľuje. Naše školstvo je aké-také nie vďaka práci ministra, úradníkov a všelijakých kváziodborníkov, ale vďaka práci nás, učiteľov, ktorí to ešte úplne nezabalili.

I keď stále sú tu mnohí, pre ktorých sú otázky zo školských olympiád vrcholom kreatívnych zadaní, osobne mám čoraz väčší problém s tým, čo a ako máme na školách učiť.

Nepoznám dostatočne ostatné predmety, ale spôsob ako sa na Slovensku učí geografia je pre mňa čoraz viac neprijateľný. A tak pátram, ako školáci spoznávajú svet v zahraničných laviciach, kupujem si knihy z Británie a zisťujem, že cudzokrajné učebnice sú exotickým artiklom na didaktických katedrách našich univerzít, že som pozývaný robiť prednášky pre študentov učiteľského smeru geografie, za čo som pochopiteľne vďačný, len stále nechápem, ako som sa k tomu dostal, keď sa mi pri porovnaní so svetom nezdajú moje metódy a materiály nijak zvlášť svetoborné. Buď sme tu už ozaj vo veľkom marazme, alebo skutočne platí to, že aj jednookí môžu byť medzi slepými kráľom. Malá milá krajinka, kde príležitosti čakajú na každom rohu, stačí len trochu chcieť, prestať skuvíňať a vysúkať si rukávy. Po tridsiatke už viem, že čo si človek nespraví sám, nebude mať.

A tak kašlem na školenia, ktoré mi nič nedajú a oberú ma o čas, kašlem na sľuby, ktoré som si odvykol počúvať a radšej robím. Robím to, čo ma baví, robím to naplno, i keď počúvam, že za málo ani sliepka nehrabe, i keď viem, že si len ťažko nájdem po presťahovaní do Zvolena miesto na školách, ktoré sú plné. Stačí mi, že to má význam.

Školská geografia na Slovensku je dodnes priviazaná lodným lanom o pevné mólo regionálnej geografie, ktorá je jej posvätnou a stále uctievanou kravou. Nič proti vedomostiam o rôznych štátoch sveta, sú potrebné, pri jednohodinovej dotácii predmetu však i tak nemáme šancu naučiť nič hlboké o všetkom a ničom zároveň. Štáty tu vystupujú ako izolované entity, nedochádza medzi nimi prakticky ku žiadnej interakcii, jednu hodinu štát A, druhú štát B a po XY hodinách písomka z tematického celku. Chýbajú témy na problémové riešenie, učenie cez konkrétne prípadové štúdie, príbehy, skutočné udalosti. Školský predmet geografia nenapĺňa podstatu svojho názvu a v podobe akým je vedený by mal byť po správnosti opäť premenovaný na Zemepis.

Len pre zaujímavosť, v osnovách chýbajú úplne (alebo hlbšie rozpracované) tieto témy:

  • Povodne (príčiny, dôsledky, možnosti predchádzania, povodňové mapy)
  • Lavíny
  • Ako funguje svetový obchod
  • Migrácia (Slovákov v minulosti alebo dnes)
  • Rómovia (na dejepise detto)
  • Urbanizmus (ani zmienka o panelových sídliskách, satelitoch apod.)
  • Rozvojová a humanitárna pomoc
  • Príčiny konfliktov vo svete
  • Geoinformatika (GIS, GPS...)
  • Rôznorodosť kultúr
  • Rozvoj praktických schopností pre život
  • ...

Doprial by som vám niekedy porovnať si učebnice pre ZŠ a gymnáziá. Dovolím si tvrdiť, že ich obsah je z minimálne 80 percent totožný, pri geografii tak ide pravdepodobne o jediný predmet, ktorý sa so stúpajúcim vekom žiakov nikam neposúva. Je to akoby sa gymnazisti v druhom ročníku učili, že v lese žije medveď. Ak už natoľko milujeme regionálnu geografiu, nechajme ju na ZŠ a na gymnáziu učme britskou cestou, zamerajme sa viac na vzťahy, interakcie, procesy, naučme sa chápať svet, nie ho opisovať.

Toľko k úvodu, teraz sa (ne)plynule presuňme k tomu, o čom mal byť pôvodne celý článok. O ukážkach, čo všetko sa dá, keď sa učiteľovi nechce posúvať len v lineárnych mantineloch úzkych a nudných školských plánov, ktoré napriek všetkým vznešeným rečiam odborníkov o Bloomovej taxonómii a škole pre život ostávajú ukotvené v dobe, ktorá už navždy skončila.

Svetobežník Sveťo na cestách.

Iná geografia:

Samozrejme, znalosť istého balíka teoretických vedomostí je pri poznaní sveta potrebný. Aj "klasická" geografia sa však dá realizovať v modernom, hravom a priateľskom šate. Nič nie je jednoduchšie ako si vyrobiť vlastné rôznorodé mapové hry, minule si siedmaci spravili vlastné. Vyskúšajte sa napr. zo svojich mapových vedomostí z jednotlivých krajov Slovenska, alebo pomôžte zatúlaným štátom EÚ nájsť svoje miesto.

Ak preferujete kvízy, čo tak si preveriť svoje vedomosti o Taliansku, Španielsku, Spojenom kráľovstve, alebo Francúzsku? Videli ste už niekedy Google Earth kvíz? Ak nie, tento experiment dokazuje, že aj to sa dá. Rovnako, ako sa dajú aj audio kvízy - nájdete Lego panáčika hovoriaceho nemecky? Všetky mapové hry a kvízy nájdete v prehľadnom zozname na tomto odkaze.

Možno máte doma malého nadšenca pre geografiu, učebnice ho akosi nebavia, knihy sú drahé a na internete je neraz pretlak informácií. Čo tak vyskúšať ukážku online učebnice a spoločne sa naučiť niečo o Afrike, Poľsku alebo Česku. Mapový príbeh vás zase môže zasvätiť do najznámejších pamiatok Francúzska.

Je toho veľa, web je stále vo vývoji a preto si nateraz budeme musieť vystačiť s vyššie uvedenými ukážkami. Pre tých, ktorým je geografia bližšia a neradia sa ku kartofobikom, je tu okrem iného aj FB skupina Lepšia geografia, kde nájdete pravidelne dopĺňané novinky nielen zo sveta školskej geografie, ale aj GIS technológií.

-

* V diskusii privítam vaše pripomienky k možnému zlepšeniu geografie na školách. Aké sú vaše spomienky na tento predmet z vašich školských čias? Čo naň dnes hovoria vaše deti? Čo by sa malo a čo nemalo učiť? Jednoducho, ako hovorí Helenka Mezenská, bez celospoločenskej a odbornej diskusie sa nikam nepohneme :)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?