Zrejme ste už zachytili informáciu, že momentálne prebieha megaprojekt na modernizáciu škôl tisíckami tabletov, notebookov a interaktívnych tabulí. Myšlienka je fajn, školy získajú modernú techniku a žiaci sa viac naučia. Škoda len, že zákazku za 39 mil. eur získala jedna firma. Ak tipujete Datalan, tipujete správne. Súhlasím s názorom pána Burjana. Super, hračky dostaneme, aplikácie a vzdelávací obsah však budú chýbať (i keď i ten sa za niekoľko desiatok milliónov pripravuje). To, že vyše dvadsaťmiliónová Planéta vedomostí je vo flashi a za normálnych okolností nepôjde na Androidoch prehrať, je len maličkosť. S konverziou obsahu sa vraj ráta a ráta sa v sume, ktorej počet núl sa len ťažko pamätá.
Možno už teraz krútite hlavou a názvu článku dávate za pravdu. Nie však o tomto som chcel. Je to ešte horšie, peňazí má EÚ na rozdávanie a treba ich predsa minúť. A najmä, treba digitalizovať. Nič proti, veď sám som ako učiteľ nadšenec techniky, po večeroch vyrábam online kvízy, interaktívne prezentácie a rôzne vychytávky, ktoré by decká žrali ako čerstvé pečivo.
Treba digitalizovať a ako všetci vieme, v škole treba testovať. Projekt NÚCEMu s názvom Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania (pdf) to vzal za svoje. Za cieľ si stanovuje vytvorenie 30 000 digitálnych úloh, ktoré budú monitorovať úroveň vedomostí, zručností a kľúčových kompetencií žiakov a sledovať trendy kvality škôl.
To bude polahoda. Už žiadne kreatívne vymýšľanie vlastných testov podľa individuálnych potrieb, všetko pekne centrálne servírované na zlatom podnose Made in NÚCEM. Treba merať, porovnávať, hodnotiť. Všetkých, rovnako, exaktne. Basta!
Test is magic! (zdroj: www.mytabletbooksqa.com/ProductImages/test1.gif)
Tentoraz len za akciovú cenu 28 220 242,60 eur, z ktorých zaplatí 15 percent štát. Investovať spolu vyše 800 miliónov v starej mene je asi good deal. Ibaže by nebol. Jedna digitálna úloha v cene len 950 eur (učiteľ za ňu dostane 12,50 v čistom), no nekúpte to!
Výbornou správou pre učiteľov je skutočnosť, že rovnako ako v projekte Digitálne vzdelávanie, si aj v prípade tohto projektu môžu privyrobiť. Podpíšu zmluvu, vytvoria nejaký ten test a extra peniažky k ich biednym výplatám im len tak potečú. Škoda, že len minimum učiteľov o tejto možnosti vie. Riaditeľom škôl vraj boli rozposlané informácie. Zvláštne, že napriek tomu, že učím na dvoch školách, sa ku mne dodnes touto cestou nedostala ani základná informácia, nieto ešte ponuka na spoluprácu. Kľúč, podľa ktorého tak prebieha výber správnych učiteľov ostáva záhadou.
Tešme sa na svetlú digitálnu budúcnosť, lepšie zajtrajšky a najmä nezúfajme. Peňazí je v školstve ako maku. To sa len ministerstvo zbláznilo a učitelia ostávajú stále na dne. Padnutí na hlavu.
-
PS: Ironicky by sa žiadalo dodať, že vytvorenie databázy testov je vlastne dobrý nápad, keď aj otázky školských predmetových olympiád vyzerajú takto.