Ako zarobiť v školstve

Autor: Peter Farárik | 11.12.2012 o 17:11 | (upravené 2.10.2013 o 18:34) Karma článku: 19,57 | Prečítané:  4492x

Učitelia sa sťažujú na nízke platy a častokrát počujeme, ako si po vyučovaní chodia privyrábať do Tesca. Aké hlúpe, stačí sa len trochu obracať, vedieť to s EÚ fondami a môžu si kráľovsky zarobiť. Pozrime sa na príklad jednej školy, aby sme pochopili, ako sa to robí. Učitelia, toto je váš návod na zbohatnutie.

Kde bolo, tam bolo, bola raz jedna malá špeciálna škola v dedinke učupenej pod krásnymi horami v srdci Slovenska. Navštevovalo ju 62 detí, o ktorých vzdelanie sa staralo 13 učiteľov. Všetci si žili svorne a skromne, až kým im jedného dňa páni neschválili grant. Nebol to veru hocijaký grant, ale nenávratný finančný príspevok z operačného programu Vzdelávanie, financovaný Európskym sociálnym fondom (ESF) v celkovej sume takmer 200 tisíc euro dukátov. Dukáty prišli na školu po podpísaní zmluvy s cieľom zvyšovavania vzdelanostnej úrovne príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít. Učitelia už dlho na svojich zverencoch badali nedostatky v čitateľskej gramotnosti a tak sa rozhodli, že tomu spravia koniec. Pustili sa do práce a ich šikovnosť im môžu učitelia z iných škôl len ticho závidieť. Poďme sa spoločne s nimi, čomu-tomu priučiť v medzipredmetovom článku, kde sa nezaobídeme bez čítania s porozumením a základov matematiky.

Ešte kým začneme, chcel by som čitateľom ozrejmiť svoje postoje. Nemám nič proti využívaniu finančných prostriedkov EÚ na zlepšovanie našich škôl, či sa to už týka ich materiálno-technického vybavenia, alebo celkového prístupu k žiakom a vzdelávaniu. Vždy som rád, ak sú peniaze použité rozumne a na dobrú vec o ktorú nám všetkým ide a to je lepšie, modernejšie a inovatívnejšie školstvo. Neviem celkom objektívne posúdiť prečo je množstvo peňazí z grantov použitých natoľko neefektívne. Jedným z možných vysvetlení je nesprávne nastavenie grantových schém, resp. minimálny strop pre príspevok od 100 tisíc eur vyššie, ktorý neraz núti školy na fakturovanie nepotrebných tovarov a služieb.

Začnime už so sľubovanou "prípadovou štúdiou", zatiaľ nemenovanej školy a pozrime sa, ako si môžu učitelia na základe jej príkladu v budúcnosti pekne privyrobiť. Škola získala celkový grant 197 030 eur na obdobie 2012 - 2014 a jeden by čakal, že toľko peňazí sa dá rozumne využiť. Či sa to práve tejto škole podarilo, môžete posúdiť sami.

  • počet žiakov: 62
  • počet učiteľov: 13
  • získaný nenávratný príspevok: 197 030 eur
  • personálne výdavky na riadenie a administráciu projektu: 23 318 eur
  • personálne výdavky na odbornú činnosť: 58 215 eur
  • zabezpečenie vybavenia a didaktivkých prostriedkov: 47 914 eur

Po získaní grantu si zamestnanci školy pri trochu vyššom úsilí a pracovných povinnostiach spojených s realizáciou projektu výrazne polepšia. Ak vychádzame z rozpočtu projektu uvedenom v zmluve, len cez interné personálne výdavky to budú tisíce eur.  Riadiaci personál zodpovední za riadenie a implementáciu celého projektu získa 6835 eur, pričom podľa zmluvy odrobí na projekte neuveriteľných 380 hodín (ak má pracovný deň 8 hodín, ide o viac, ako 47 pracovných dní). Projektový manažér odpracuje 150 hodín a zarobí 4248 eur. Koordinátori odborných aktivít si polepšia o 1176, 784 a 627 eur. Administratívny personál obdrží za 330 hodín práce 3121 eur, pričom jeho náplň práce pozostáva z prípravy a kontroly prezenčných listín, vkladania údajov do databáz a zabezpečovania archivácie dokumentov. Účtovník odpracuje na projekte spolu 360 hodín a zarobí 2156 eur. O projekte treba aj informovať, manažér publicity bude písať články do regionálnych periodík a na web školy za 1102 eur, pričom tejto práci venuje spolu 120 hodín. Nákup cez peniaze z grantu sa nezaobíde bez verejného obstarávania, pracovník zaň zodpovedný si príde na 2700 eur za 300 hodín práce. Úprava web stránky školy zaberie 50 hodín a pracovník, ktorý má túto náročnú činnosť na starosti zbohatne len o 450 eur.

Všetky vyššie uvedené funkcie by mali vykonávať interní pracovníci školy a pri uvádzanom počte hodín, ktoré svojim úlohám majú venovať, rastie pochybnosť, či budú vôbec stíhať robiť bežnú prácu podľa svojej pracovnej zmluvy so školou. Ako laik vidím viaceré podružné funkcie, ale ešte stále môže platiť možnosť, že tomu len nerozumiem. Taký veľký projekt, to nie je len tak! Všetky práce s ním spojené nezvládnu len zamestnanci školy a preto treba privolať aj odborníkov zvonku. Finančný manažér odpracuje svojich 395 hodín spolu za 6952 eur pri hodinovej sadzbe 17,50 eur, monitoring a hodnotenie projektu vykoná odborník počas 148 hodín za sumu 2604 eur.

Práca je to iste namáhavá, ale šikovným patrí svet. Preto iste neprekvapí, že finančný manažér vykonáva zároveň aj monitoring a hodnotenie projektu. Pani účtovníčka z okresného mesta si tak vďaka projektu príde spolu na takmer 10 tisíc eur. Manažér publicity z radov zamestnancov nemôže stačiť na šírenie dobrej noviny v celom okrese, je nutné zaplatiť si naviac 1890 eur za platené články a inzerciu v regionálnej tlači a na internete. Nebude človeka v regióne, čo by o projekte nevedel! Všetko to riadenie a administratíva sa samozrejme nezaobíde bez papierovania a tlače dokumentov. Spotrebný tovar a prevádzkový materiál za 2551 eur snáď na celý priebeh projektu postačí.

Riadenie a administratívu už máme za sebou, treba sa venovať naplneniu cieľov projektu. Učitelia zo školy sú odborníci na tvorbu učebných materiálov pre žiakov so špeciálnymi potrebami a je chvályhodné, že po realizácii projektu im na škole ostanú kvalitné materiály, ktoré si sami vytvoria. Učitelia to zvyknú robiť aj bežne počas voľných hodín, alebo v čase svojho osobného voľna, prečo však grantík nevyužiť a nenechať si odbornú prácu preplatiť?

Projekt počíta s tvorbou učebných materiálov (texty, pracovné listy, prezentácie, podklady pre interaktívne cvičenia), na ktorých príprave bude pracovať dokopy až 12 odborníkov (interní zamestnanci podľa zmluvy). Každý odborník vytvorí 30 strán učebných materiálov za sumu 3570 eur. Ide prevažne o materiály na zlepšenie čitateľskej gramotnosti pre účely špeciálnej školy a nie o jadrovú fyziku, napriek tomu má každý odborník na prípravu jednej strany priemerne 11 hodín. Za jednu stranu učebného materiálu si zarobí 119 eur. Spolu príde 12 odborníkov na škole k sume 45 tisíc eur. Búcham si hlavu o stenu a keby som poznal tieto "trhové" ceny za tvorbu učebných materiálov skôr, istotne by som netrávil čas tvorbou pracovných zošitov Lepšia Geografia, alebo testov pre vydavateľstvo. Môj zárobok pár eur za stranu je silne pod cenu. Darmo, som hlupák!

Nech sú už tvorcovia učebných materiálov v tomto projekte akýkoľvek odborníci, pravopis im asi nejde. Ťažko si inak vysvetliť pozíciu korektor textu, ktorý za 400 hodín práce pýta 4200 eur. Spolu skoriguje podľa zmluvy 360 strán, nepôjde však zrejme o ťažko odborné texty z oblasti geológie, či petrochémie.

Keď odborníci pripravia učebné materiály a korektor textu ich opraví, prichádza garant pre interaktívne cvičenia, ktorý dohliadne na to, aby sa v praxi interaktívne využili. Zoberie za to len 2700 eur. Keď je už garantované, že materiály sa budú využívať, dizajnér interaktívnych cvičení im dodá pridanú hodnotu, za ktorú zinkasuje len 2160 eur. Najlepšie učebné materiály sa posunú expertovi na nahovorenie audionahrávky, ktorý za 1080 eur vytvorí ďalšiu nezastupiteľnú učebnú pomôcku. Nad všetkým bdie jastrabie oko konzultanta zavádzania IKT do výučby, ktorý počas 150 hodín práce zabezpečí, aby bol každý zamestnanec uzrozumení, ako, kde a kedy to IKT zavádzať. Za svoju prácu dostane zaslúžených 2025 eur. Aby sa zistila spätná väzba, či je projekt vôbec úspešný, vypracuje sa dotazník. Autor dotazníkov venuje tejto práci spolu 100 hodín a zarobí 1050 eur.

Po vytvorení všetkých tých perfektných učebných materiálov priamo šitých na mieru žiakov, ktorých ich učitelia predsa len najlepšie poznajú, príde malá dilema. Využiť vlastné materiály, alebo tie profesionálne, ktoré škola z grantu kúpila za 14 970 eur? Hanbím sa, závidím tým 62 deťom takúto školu, radosť bude do nej chodiť ...

Zdá sa vám táto "rozprávka" celá strelená a vymyslená? Dožadujete sa dôkazov a neveríte pisateľovi týchto riadkov? Všetko je na webe, nájdite si zdroje! A keď ste leniví - kliknite, citované údaje sú dostupné v zmluve. A vy milí učitelia, vy sa zamyslite. Sami ste si na vine vo svojej biede, neviete v tom chodiť. Naučte sa, makajte na sebe a raz ... možno raz, sa aj na vás šťastie usmeje.

 

PS: A možno je to všetko inak a učitelia v tomto príbehu nezarobili nič.  Papierovo zlegalizovať "posunutie" grantu sa dá rôzne. Kto sa v tom má vyznať, rozprávky už raz také bývajú.

PS2: Školy na východe tvoria učebné materiály ešte profesionálnejšie, nespoliehajú sa na odborníkov-učiteľov z vlastných radov, ale ich tvorbu prideľujú externej profi firme (faktúrka 1,2,3). Firma je tak profi, že si nevie ani poriady web spraviť, o jej schopnosti tvoriť atraktívne, interaktívne učebné materiály sú tak oprávnené pochybnosti.

PS3: Tento článok mal možno viac, ako čokoľvek iné, poukázať na choré nastavenie grantových schém a na fakt, že samotné kritériá projektu nútia k zbytočnému plytvaniu finančných prostriedkov.


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

TV

Chcete cvičiť? Takto si zostavíte ten správny tréningový plán

Tréner Radovan Gergeľ radí, ako začať cvičiť.


Už ste čítali?