Slovensko je krásne (aj na webe?)

Autor: Peter Farárik | 3.9.2012 o 16:30 | (upravené 3.9.2012 o 21:34) Karma článku: 7,62 | Prečítané:  1760x

Slovensko chce byť atraktívnou turistickou destináciou nielen pre domácich, ale aj zahraničných návštevníkov. Z každej strany počuť o rozvoji cestovného ruchu a o jeho potenciály pre ekonomický rozvoj regiónov. Ako však vyzerá naša propagácia na webe a ako sme na tom v porovnaní napr. s Českou republikou? Pozrime sa na to bližšie.

Debaty o cestovnom ruchu na Slovensku sa v poslednom čase stali už akýmsi folklórom, takmer denne počúvame a čítame o našich nedostatkoch v kvalite ponúkaných služieb a pozastuvujeme sa nad tým, prečo to len u nás nefunguje tak, ako by malo. Všetci súhlasíme, že Slovensko je krásne a má čo ponúknuť, horšie je to už s našou schopnosťou využiť potenciál našej krajiny na rozvoj cestovného ruchu. Viaznu nielen služby ale aj propagácia, spomeňme si len na problémy nášho olympijského domu, či nie celkom úspešné predstavovania Slovenska na rôznych veľtrhoch cestovného ruchu. Čomu však venujeme menšiu pozornosť pri hodnotení kvalít nášho turizmu je propagácia slovenských regiónov na webe. Ako sme na tom v porovnaní s konkurenciou? Celkom rozpačito, ak si uvedomíme, že práve web stránky sú neraz vstupnou bránou pre zahraničných návštevníkov k nám. Neraz bránou, pred ktorou sa otočia.

Dávno sú preč časy informačných brožúrok a letákov, informácie hľadáme online a chceme ich nájsť rýchlo a v atraktívnej podobe. Pri plánovaní svojich ciest nie som výnimkou a kvalitný web ma dokáže presvedčiť k návšteve daného miesta. Povrchné? Pre turistu praktické, neraz sa dá už na kvalite webu odhadnúť aj kvalita poskytovaných služieb a turistickej infraštruktúry priamo na mieste. Presvedčil som sa o tom napr. na oficiálnom webe cestovného ruchu Estónska, ktorý priam láka na návštevu do tejto krajiny. Pri pohľade na slovenský web to pre nás nevyzerá byť nijako tragické, na naše pomery sa jedná ešte o pomerne slušné dielo. Horšie je zistenie, že v čom Slovensko výrazne zaostáva je propagácia našich regiónov. Práve menej známe regióny bez plejády najväčších atrakcií sa v celoštátnych weboch strácajú a nelákajú. Paradoxné pritom je, že práve regióny majú najväčší záujem o rozvoj cestovného ruchu a ekonomické benefity s ním spojené.

 

 

vs.    

 

Niekoľko hodín som strávil prieskumom trhu našich regiónov na webe a keďže posúdenie kvality je vždy najobjektívnejšie vo vzájomnom porovnaní, prinášam vám pár príkladov a zistení. Pre porovnanie propagácie našich regiónov som si vybral regióny z Českej republiky, aby sme predišli námietkam, že porovnávam neporovnateľné. Už na prvý pohľad je zrejmé, že kraje ČR majú v porovnaní s našimi VÚC odlišný prístup k propagácii a k sieťovaniu subjektov fungujúcich v cestovnom ruchu. Prakticky každá oblasť ČR má svoj vlastný web, ktorý je však na rozdiel od tých slovenských zameraný výhradne pre poskytovanie informácií ohľadne cestovného ruchu. Jeho návštevník sa v ňom nestráca v záplave informácií o činnosti krajského parlamentu a podobného, pre neho absolútne nepotrebného balastu. Na Slovensku sme okrem toho ešte dodnes celkom neobjavili silu interaktívnych máp, ktoré poskytujú užívateľom potrebné informácie v prehľadnej a najmä atraktívnej forme. Ako príklady vynikajúcich webov od susedov nám poslúžia regióny Jižní Morava, Východní Morava, Královehradecký kraj, alebo Jižní Čechy. Inšpirovať, ako sa robí perfektná interaktívna mapa sa môžeme na Vysočine, cyklostezkách Južnej Moravy, alebo na cestách za vínom.

Pri zväčšení mierky a vyhľadávaní turistických informácií o priestorovo menších regiónoch (mikroregióny) vychádza ČR opäť v mnohých prípadoch na výbornú. Len pár príkladov z mnohých: Křivoklátsko s absolútne najlepšou interaktívnou mapou, akú som mal doteraz možnosť vidieť, prehľadný a vizuálne atraktívny Český ráj, České Švýcarsko, Krkonoše, Slovácko, Šumava, alebo Ostrožsko. Samozrejme, nie všetky regióny sa môžu pochváliť natoľko kvalitnými webmi.

Vráťme sa však na Slovensko a predstavme si turistické weby našich krajov, teda tie, ktoré vôbec existujú. Začnime pekne z východu, Prešovský kraj nie je celkom "user friendly" a turistom má venovanú len časť. Košický je solídny a dokonca ponúka aj tematické cesty (Vínna, Gotická, Železná) pri kliknutí na ne vás však prekvapí oznam informácie pripravujeme. Celkovo obsahuje dostatok informácií, ktoré sa však niekedy zobrazujú veľmi zvláštne, chýba interaktívna prehľadná mapa. Žilinský kraj je na svojom webe k návštevníkom skromnejší, Trnavský je pre návštevníka tak trochu chaos. ostatné kraje sú absolútne nedostatočné.

Čo sa týka slovenských regiónov ich propagácia na webe je prevažne tragická. Skúste si zadať do Google Orava, Spiš, Kysuce, Horehronie, Záhorie alebo akýkoľvek iný región a zistíte sami, čo čaká po informáciách hladného turistu, slovenské národné parky, ako výstavné skrine nášho turizmu sú na tom snáď ešte horšie (Veľká Fatra - návrat v čase, Slovenský raj - niečo tomu chýba). Ako lepšie prípady snáď môžeme uviesť web Malokarpatskej vínnej cesty, Liptova, Východné Karpaty, Gotická cesta, Vydrovská dolina, Pod bradlom (jeden z najlepších), Bajkom k tajchom, alebo Pevnostný systém Komárno. Je zarážajúce, že ani oblasti ako Vysoké a Nízke Tatry, Pieniny, Spiš a iné najatraktívnejšie regióny Slovenska nemajú centrálne spravované weby, kde by návštevník našiel vizuálne atraktívne, prehľadné a komplexné informácie vo viacerých jazykoch.

Náhľad vizuálne vynikajúceho webu www.podbradlom.sk

Ak by sme skúmali príčiny nášho zaostávania za Českou republikou, najčastejšou výhovorkou by zrejme bol nedostatok financií. Tento dôvod však nie celkom obstojí, keď si uvedomíme, že máme rovnaké možnosti čerpať finančné prostriedky z fondov EÚ určených na regionálny rozvoj. V čom to teda je? Nemáme ľudí, nemáme schopných web dizajnérov, alebo len nemáme chuť? Je zaujímavé, že najlepšie weby ako Pod bradlom, alebo Bajkom k tajchom vznikli viac menej z nadšenia skupinky ľudí a neboli riadené ani  financované "zhora". Podobným je aj zaujímavý projekt Živé Slovensko, ktorý prináša interaktívnu mapu Slovenska s vyznačenými pamiatkami, atrakciami a podujatiami. Jeho nevýhodou je, že je budovaný dobrovoľníkmi a zatiaľ chudobný na obsah.

Na Slovensku nechýbajú len weby propagujúce regióny, ale dokonca absentujú aj kvalitnejšie všeobecné weby prinášajúce tipy na zaujímavé výlety a podujatia. Medzi tých pár patria napr. chválihodné Kam s deťmi, spravované mamičkami na materskej, Kam na výlet a Kam na hory. Novším projektom zapĺňajúcim túto dieru na trhu v hraničnom regióne Slovenska, Rakúska a ČR je Tourcentrope. Česká republika je opäť o krok vpred a pre plánovanie vašich ciest a inšpirácie máte na výber napr. fantastické Kudy z nudy, cestopisné Kam jedeš, alebo Výletník. Zaujímavé sú aj České tripy pre slovenských návštevníkov.

Hold, dosť bolo rečí, treba vysúkať rukávy a zamakať. Nik iný, to za nás nespraví. Ako svoju lastovičku uvádzam web Po Skalicku, ktorý sa snažím vytvárať spoločne so svojimi študentami na gymnáziu, ako voľnočasovú, dobrovoľnú aktivitu. Ich odozva je však tak trochu slovenská a chladná, preto ten zatiaľ chudobný obsah. Interaktívna mapa však už teraz prináša množstvo zaujímavých tipov na váš čas strávený v tomto peknom kúte Slovenska.

-----

Zdroje obrázkov:

www.slovakia.travel

www.czechtourism.com

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.


Už ste čítali?